U bent hier

Plastic Soup deurwaarder voert druk op

De tien directeuren/CEO’s van de grote frisdrankproducerende bedrijven kunnen in de komende weken een deurwaarder van de Plastic Soup Surfer verwachten. Deze deurwaarders gaan de top bestuurders wijzen op hun rol en verantwoordelijkheid in het voorkomen van ‘hun‘ plastic zwerfafval in onze bermen, grachten, rivieren, stranden en Noordzee.

Gekozen is voor tien directeuren van bedrijven die een belangrijke rol spelen in het statiegeld dossier. De stem van deze directeuren kan doorslaggevend zijn voor de invoering van statiegeld op kleine plastic flesjes. Statiegeld is namelijk een bijzonder effectief middel om te voorkomen dat hun drankverpakkingen in het milieu terecht komen.

De tien bedrijven
Het gaat om de directeuren van de volgende bedrijven:

Coca Cola, Albert Heijn, PepsiCo, Vrumona, Heineken, Spadel, Jumbo, Aldi, Lidl en Superunie (de laatste is de overkoepelende inkoper voor oa supermarkten als COOP, Plus, Dirk, Hoogvliet, Deen, Sligro, Spar).

De directeuren van deze bedrijven zijn in de afgelopen weken op de hoogte gesteld en uitgenodigd voor een gesprek met de Plastic Soup Surfer voordat de opdracht aan de deurwaarder wordt verstrekt.

Goliath wankelt
De inzet van de deurwaarders komt voor de bedrijven op een gevoelig moment. Statiegeld is lang tegen gehouden en er is zelfs lang sprake geweest van het afschaffen van het statiegeldsysteem als geheel. Sinds een paar maanden ligt er echter enorme druk om tot een vernieuwd statiegeldsysteem te komen. En daar komt nu deze deurwaarder bij.

De kentering
Afgelopen februari bood de Plastic Soup Surfer een petitie aan met bijna 60 duizend handtekeningen voor de invoering van statiegeld. Daarbij wist hij het kabinet zover te krijgen een motie aan te nemen waarin gepleit werd voor “90% minder plastic zwerfflesjes binnen drie jaar” - een percentage dat enkel te behalen valt door de invoering van statiegeld. Het startschot van de petitie was een kitesurf-record-oversteek van Scheveningen naar Engeland op een surfboard van plastic flesjes.

Het belang van de motie wordt ondersteund door de recent gepubliceerde studies van de CE Delft -naar de kosten en effecten van statiegeld - en de studie van het CPB waarin wordt gesteld dat statiegeld leidt tot hoogwaardige recycling.

1+1+1+deurwaarder= statiegeld
De 60 duizend handtekeningen, de Plastic Soup Surfer motie, de CE Delft studie, de CPB studie en nu de deurwaarders - met hopelijk de beslissende duw - moeten ervoor zorgen dat nu eindelijk statiegeld ingevoerd wordt en we daarmee een belangrijke stap richting een duurzamere toekomst kunnen zetten. Het is nu of nooit.

Het desbewustheids exploot
Het door de deurwaarders af te geven ‘desbewustheids exploot’ is afkomstig uit het patentrecht; het is uniek in dat het toegepast wordt voor een milieukwestie - de plastic soup.

Met het ontvangen van dit document kan de directeur van een bedrijf zich niet meer verschuilen achter onwetendheid. Het stuk doet een impliciet appèl op de verantwoordelijkheid van de ontvanger.

GGN
GGN gerechtsdeurwaarders gaat als partner van de Plastic Soup Surfer én uit naam van de stichting Plastic Free Sea het ‘desbewustheids exploot’ bij de directeuren betekenen.

Steunen deurwaarders
De eerst 10 deurwaarders zijn gecrowdfund. De Plastic Soup Surfer streeft ernaar dit najaar nog eens 30 deurwaarders uit te sturen naar drie categorien bedrijven: de verpakkende industrie, de cosmetica bedrijven die gebruik maken van microbeads en de plastic producerende industrie.

U kunt de Plastic Soup Surfer hierin steunen door een aandeel te kopen in een van de deurwaarders via www.plasticsoupsurfer.org

Kassa Groen
Vara Kassa Groen wijdt deze maandag 25 september een item aan statiegeld en de Plastic Soup Surfer. 19.20 NPO2

Bronnen: 

Plastic Soup Surfer

Nog geen stemmen
Reactie plaatsen? Lees eerst de huisregels.

Advertentie